CD-tips van Georges Mutsaerts

Terwijl Volkskrantrecensent Merlijn Kerkhof onlangs nog schreef dat hij ‘de cd zal blijven reanimeren tot de onvermijdelijke revival in 2028,’ ben jij er wellicht al jaren op los aan het streamen? Of krijg je juist geen genoeg van vinyl? Wat je favoriete medium ook is, hier zijn enkele favoriete albums van 2020 uit de collectie van Wonderfeeldirecteur Georges Mutsaerts:

Lassus: Inferno van Cappella Amsterdam

Het einde van het jaar nadert, de avonden worden langer en het verlangen groeit naar rust en warmte. Hét moment voor een heilzaam klankbad bij de oude meesters. Hun stemmenweefsels, door elkaar, om elkaar, omhullen me als een geruststellende deken. Deze zomer verscheen het nieuwste album van Cappella Amsterdam Inferno, met louter werken van Roland de Lassus. Ongelooflijk maar waar: deze live-opname bereikt een ongewoon verfijnd niveau. The Classic Review noteert: ‘This album should be more than sufficient to win over any Renaissance-choral-music-skeptics, and will provide those of us who are already converts with many happy hours.

Journeyers van Lidy Blijdorp

Ik viel meteen voor de intense, diepgevoelde klank van een celliste die je gewoon wilt geloven, wat ze ook speelt. Blijdorps debuutalbum met pianist Julien Brocal opent met Lever du jour uit Daphnis et Chloé van Ravel. Ongelofelijk hoe die magische dageraad voor symfonieorkest en koor wordt gevangen in haar eigen arrangement. Ook op de cd: Kodálys kleurrijke Sonate opus 8, die voor Lidy zelf klinkt als ‘een boeiende treinreis door Hongarije langs gevarieerde landschappen en eeuwenoude dorpen, vol authentieke volksmuziek en traditionele zigeunergeluiden.’

The Mad Lover van Thomas Dunford en Théotime Langlois de Swarte

De eerste getokkelde minuut van het album The Mad Lover van luitist Thomas Dunford en Théotime Langlois de Swarte op viool zet meteen de toon. De twee hebben intieme verhalen te vertellen, nu eens melancholisch fluisterend en dan weer zwelgend in opzwepende passie. Je hangt geheid aan hun lippen, en geniet zo van muziek van de relatief onbekende Londenaren John Eccles, Daniel Purcell (de broer van) en Nicola Matteis. 300 jaar oud, maar zo van nu.