Music Masters on Air

Once upon a two times three

Met nieuw werk van Liesbeth Decrock, Jean-François Jung, Krzysztof Rau, Andrea Tarrodi en Aart Strootman

Jessica Bäcklund – sopraan
Elin Lannemyr – alt
Love Tronner – tenor
David Wijkman – bas
Stina Ekblad – verteller

Vijf premières in één programma, kóm daar maar eens om. In opdracht van Music Masters on Air stortten vijf componisten zich op het thema ‘fairy tales: finding or losing your identity’. Onder hen Aart Strootman, die werd getriggerd door de expliciete getallen (3 dochters, 12 uur, 7 dwergen) in de sprookjes van Grimm. In zijn compositie wordt de verteller slachtoffer van aritmomanie: obsessioneel tellen dus.

Monica Germino & Floriaan Ganzevoort

MUTED

Monica Germino – viool
Floriaan Ganzevoort – licht, mise-en-espace

Na de diagnose hyperacusis (extreme gevoeligheid voor geluid) moest Monica haar gebruikelijke optredens staken. Het Amerikaanse componistencollectief Bang on a Can en Louis Andriessen sloegen de handen ineen om een stuk te maken dat haar in staat stelt de grenzen van het hoorbare te verkennen. Het resultaat: MUTED. De enorme verzameling dempers (‘mutes’) van violiste Monica Germino was het uitgangspunt. Zij bespeelt naast haar eigen Ceruti-viool ook een zeldzame ‘frame-viool’ (zonder klankkast) én een speciaal voor dit project ontworpen ‘fluisterviool’.

In coproductie met: De Doelen, Music on Main, Vancouver, Huddersfield Contemporary Music Festival en Festival Oranjewoud

Maya Fridman, Arezoo Rezvani & Farid Sheek

Khazan

Maya Fridman – cello
Arezoo Rezvani – santur
Farid Sheek – daf

Herfst – dat is de betekenis van het Perzische woord ‘khazan’, en er hangt een zweem van schoonheid en dromerige kleuren omheen. Op cello, santur (een soort hakkebord) en daf (denk een grote tamboerijn) vangen Maya Fridman, Arezoo Rezvani en Farid Sheek in traditionele Perzische melodieën en improvisaties het ritme van de seizoenen. En blikken vast verlangend vooruit naar het najaar.

ELECTRA

Face

Michaela Riener – zang
Diamanda Dramm – viool, stem
Susanna Borsch – blokfluiten, stem
Saskia Lankhoorn – toetsen, stem

Yannis Kyriakides – muziek
Maria Barnas – poëzie, tekstbewerking
Johannes Schwartz – beeld
Darien Brito – softwareprogrammering
Micha de Kanter – geluid

Digitale gezichtsherkenning is hot, en was de aanleiding voor Face, een multimediacompositie voor stem, viool, blokfluiten, live electronics en video. De gebruikte software herkent niet alleen gezichten, maar ook emoties. Componist Yannis Kyriakides vertaalde de algoritmes in muziek en verrijkte die met beelden van Johannes Schwartz en gedichten van Maria Barnas. Hoe zien we elkaar eigenlijk? Ensemble ELECTRA presenteert alternatieve portretten in beeld en geluid.

Slagwerk Den Haag

Pléïades

Fedor Teunisse, Enrique Monfort, Joey Marijs, Niels Meliefste en Pepe Garcia – percussie

Tussen de bomen, tussen het publiek – Slagwerk Den Haag neemt altijd een bijzondere plek in op Wonderfeel. Voor Xenakis’ Pléïades staan ze in de Ongehoord-weide rondom het publiek. Waarom? In de Griekse mythologie krijgen Atlas en Pleione zeven dochters, die ontroostbaar zijn als Atlas de wereld op zijn schouders moet dragen. Zeus verandert ze dan in de Plejaden, die hun vader voor altijd als fonkelende sterren kunnen omringen.

Diamanda Dramm

Subverse

Purcell, Biber, Dramm e.a.

Diamanda Dramm – viool, voice, kickdrums, pedal board
Ascon de Nijs – decor
Maison the Faux – kostuum
Marc Schots – geluid

Blote voeten: het zou zomaar kunnen dat de onnavolgbare violiste  Diamanda Dramm daarmee ook nu haar drums en orgelpedaal bedient. ‘Ik wil altijd verkennen hoe mijn lichaam zich verhoudt tot geluid’, verklaart ze. En dat dus letterlijk, waarbij ook het oog aan zijn trekken komt. Vanaf Smackgirl, de compositie die haar vader voor haar schreef, tot en met Purcells Lamento uit Dido and Aeneas: één brok expressie.

In coproductie met: Mittelfest, Music on Main, Gaudeamus en November Music